Saturday, December 25, 2010

Tips menjaga "privacy" kita kat Internet


Bismillahirrahmannirrohim..
Asslamualaikum wbt.. & slaam sejahtera =)))

Entri kali ni tentang tips supaya privacy kita tak sewenang-wenangnya di tembusi oleh orang yang nak ambil kesempatan ke atas diri kita..

LANGKAH BERJAGA-JAGA 1

Adakah anda tergolong dalam orang2 yang sangat2 jujur dalam memberikan butir2 peribadi korang kat laman online? cehhh.. cakap pasal jujur ni nampak cam mulia sangat kan topik ni.. hehe. ok, seriously bahaya akan menimpa anda!! pakkk!! napa? Actually, lau orang nak exploitasi anda, sangat mudah untuk mencari siapa anda kat internet. Lainlah lau korang nak satu dunia tahu siapa anda, then siap letak contact number. fuhh!! orang jat oversea pun boleh access maklumat anda termasuk ’spammers’ dan penghendap siber atau lebih dikenali sebagai ‘cyberstalkers’ sekali. So, sentiasa beringat la time korang dok seronok isi butir-butir peribadi tu eg. nama penuh, alamat, dan nombor telefon. lebih sedikit maklumat tentang korang lagi baik dan selamat!!

LANGKAH BERJAGA-JAGA 2

Kita ni suka sangat nak jadi famous kan kekadang.. siap letak pic.., video, n amende byk lagi la.. but INGAT!! Simpan data peribadi korang eg: emel, gambar, dan video dengan selamat dengan cara guna kata kunci atau ‘password’ yang ada gabungan huruf dan nombor, atau boleh guna kunci keselamatan lain dikenali sebagai encryption (nanti saya khususnya sal benda ni kat entri lain pla.. hehe). But dengar org lain cerita pula.. ada banyak software yang khusus sekarang untuk lindungi maklumat kita.. tapi saya belum cuba lagi nak dapatkan software ni.. hehe (hampeh -_- hmmm)

LANGKAH BERJAGA-JAGA 3

Fikirkan beberapa kali dulu sebelum meletakkan apa-apa gambar peribadi anda di internet. Gambar anda mungkin akan digunakan atau diubah oleh orang lain, tanpa persetujuan anda.

Selamat mencuba!! just peringatan kepada diri sendiri bah..


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan feedback anda kat sini.. thank you ^_^

Ya Allah ampunilah aku & saudaraku & masukkanlah kami ke dalam rahmatMu..

action!!

Click to play this Smilebox scrapbook
Create your own scrapbook - Powered by Smilebox
This free digital scrapbook created with Smilebox

Just share

Share |

Jika Allah selalu bersamamu dihatimu, tak siapa dan apa-apa yang patut digusarkan.

Related Posts with Thumbnails