Friday, August 27, 2010

Tips menjaga kaki agar kekal cantik...


Perawatan yang biasa dilakukan sebenarnya sederhana je:
* Sll menjaga kelembapan kulit kaki.


* Lakukan perawatan kaki secara teratur, setidaknya 2 minggu sekali, menggunakan produk perawatan khusus untuk kaki yang berkualiti baik. Kita boleh melakukan perawatan sendiri di rumah ataupun di salon khusus yang menyediakan service perawatan kaki.


* Untuk perawatan dasar, cuci kaki sampai betul-betul bersih setiap kali mandi, dan jangan lupa lap sampai benar-benar kering, terutama sela-sela jari kaki.


* Untuk perawatan rutin, cukup luangkan waktu sekitar 20-30 minit. Rendam kaki dalam besen berisi air hangat yang telah ditambahkan beberapa titis desinfektan. Gosoklah jari-jari kaki dengan sikat lembut. Sementara untuk bahagian tumit yang pecah-pecah, gosoklah menggunakan batu apung atau alat penghalus telapak kaki yang biasanya dijual di gerai-gerai kecantikan cam Watson dan Guardian. Alat ini mampu mengelupaskan bahagian kulit yang kering pada tumit.


* Dianjurkan setiap malam selesai membersihkan kaki gunakan foot lotion yang mengandung emollient ataupun lidah buaya yang bersifat menyejukkan. Malam hari merupakan waktu yang paling tepat untuk merawat kulit kerana saat itulah kulit memperbaiki dan membina kembali sel-selnya yang telah rosak. Boleh juga menjatuhkan pilihan pada krim atau losion yang mengandung lanolin dan provitamin D. Kandungan bahan-bahan ini akan sangat membantu melembutkan kaki yang sangat kering.


* Lakukan pemijatan kaki selepas meletakkn lotion agar peredaran darah lancar. Peredaran darah yang lancar means menjamin kaki mendapat cukup nutrisi.


* Jangan berkaki ayam di tempat yang lembap atau becek. Telapak kaki yang sering bersentuhan langsung dengan lantai juga akan menyebabkan kulit kaki pecah-pecah.


* Gunakan sepatu kulit lembut atau berbahan kain yang memungkinkan kaki tetap dapat “bernapas”.


* Jangan menggunakan kasut tertutup sepanjang waktu. Jadi, sesekali lepaskan kasut itu agar terjadi ada ptukaran udara. Sedapat mungkin selangi pemakaian kasut tertutup dengan kasut model terbuka. Selain jadi mudah sangat kering, kaki yang tertutup sepanjang hari juga akan menjadikan bau yg tak x baik.

Free smiley face - smiley com, smiley generator, super smiley

selamat mencuba!!! =)

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan feedback anda kat sini.. thank you ^_^

Ya Allah ampunilah aku & saudaraku & masukkanlah kami ke dalam rahmatMu..

action!!

Click to play this Smilebox scrapbook
Create your own scrapbook - Powered by Smilebox
This free digital scrapbook created with Smilebox

Just share

Share |

Jika Allah selalu bersamamu dihatimu, tak siapa dan apa-apa yang patut digusarkan.

Related Posts with Thumbnails