Monday, November 12, 2012

Nak tahu arah kiblat?


Entri kali ni nak berkongsi mengenai penentuan arah kiblat di sesebuah kawasan menggunakan internet. Selain internet kita boleh melakukan secara manual dengan beberapa cara yg paling mudah iaitu berkomunikasi dengan penduduk di kawasan tu.. bertanyalah! kann mudah.. (poyo.. hmm)

Jika menggunakan internet, beberapa link yang pernah saya gunakan boleh membantu anda:
(p/s: saya dah cuba ketika berselisih arah kiblat dengan ayah saya.. ketika tu kami telah memerhatikan arah kedudukan masjid, astro ( xberapa membantu), bertanya dan menggunakan beberapa link website)

http://www.qiblalocator.com/


untuk Locate kt atas tu just letak address and zipcode. It may help also.
contoh: Batu Sapi, 90009 Sandakan, Sabah.. 
(tempat saya jelas kelihatan dalam satellite) awak & awak cubalah..

Garisan merah tu menunjukkan arah kiblat di kawasan. 


http://www.elahmad.com/maps/qibla-english.htm

Selain tu, link ni jg boleh membantu dan lebih praktikal. Mudah juga untuk difahami.. Saya dah cuba.. InsahAllah link ni boleh membantu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan feedback anda kat sini.. thank you ^_^

Ya Allah ampunilah aku & saudaraku & masukkanlah kami ke dalam rahmatMu..

action!!

Click to play this Smilebox scrapbook
Create your own scrapbook - Powered by Smilebox
This free digital scrapbook created with Smilebox

Just share

Share |

Jika Allah selalu bersamamu dihatimu, tak siapa dan apa-apa yang patut digusarkan.

Related Posts with Thumbnails