Monday, July 15, 2013

Bumi Inspirasi 3 - Surat Kecil Untuk Ar-Raqib




Ya.. aku perlu bersujud layaknya sebagai seorang hamba yang bersyukur.. 
kerana aku lari menuju jawapanMu. 
Bukan jawapanku. 
Engkau temukan aku kepada jawapannya ya ALLAH.. 
seperti kunci bjumpa kendadunya.

Aku mula mengerti..
Rupanya kunci hati ditemukan setelah engkau kirimkan dugaan demi dugaan.

Engkau kirimkan pula sahabat mulia mhulurkn tangan mbantuku..
Mengajar aku melangkah sedikit demi sedikit mcari kunci bahagia itu..
Mengajar aku menilai kehidupan yg semolek2nya.

Lalu aku cantumkan 'puzzle' kehidupan itu perlahan-lahan..
cuba memahami isyarat Mu ya Allah.. 
rupanya beribu hikmah terkandung di dalamnya.. 
sehingga aku terbuai dgn satu maksud baru dlm khidupan ini..
Sampailah aku merasa sendiri engkau selalu dengan ku.. 
(pejamlah mata, solatlah, bzikirlah.. tidurlah, sujudlah.. subhanallah dia lbh dekat, =’(
Stp langkahku waima perasaanku..

Engkau sentuh aku dgn tarbiyyah-Mu..
Lalu.. aku tsentap. 
Sungguh sentap..

Peluang ini aku ingin menangis semahunya..
Aku sedar bahawa selama ini aku membawa hati ini terlalu jauh..
Sedangkan Engkau sntiasa ada dekat di sisiku

Kini aku sambungkan pecahan itu tanpa pergi jauh lagi..
Kerana Engkau telah berikan sahabat yang bernama Al-Quran kareem
Engkau juga mengirimkan peluang yg terkandung seribu keampunn dlmnya.. 
Ramadhan kareem..

Dan hanya mengingati nama-Mu.. hati ini teguh dengan kalimah la ilaha illaulah
Berbahagialah duhai hati kerana engkau dipilih untuk melihat jawapannya.

Dan bait kata2 ini amat pantas untuk hati ini bila sang adam singgah mula bertanya perihal diri..

Fahamilah..
Bukan sengaja seorang wanita
Mahu menyepikan diri
Mahu mengelakkan pertemuan
Sebenarnya dia sedang memperbaiki diri...
mendidik hati , agar lbeh mendekati Illahi
Jadi bantulah dia menjauhi murka Illahi...
Bukanlah semakin mendekati..
dia mahu menjaga hatinya itu hanya agar mencari redha Illahi
Mengertilah....
Dia juga mahu disayangi dan dibimbing
tp Oleh seorang suami dan bukan lah dari lelaki ajnabi
Dia mahu trus kuat dan cekal dalam berjuang
Dia tidak mahu perjuangannya terhenti...
Andai itu bakal berlaku dia lbeh rela sendiri..
Ya bukan mudah untuk dirinya berubah
Namun kisah silam menjadi pengajaran
dia sedang berusaha untuk menjadi seorang wanita yang menyanjungi islam biarpun dirinya terasing di tengah lautan keduniaan...

Sentuhlah dada ini wahai tangan yg engkau diamanahkan padaku.. 
sampaikan pada hati ini dengan isyaratmu sendiri bahawa..
Bernafaslah dengan masa yg bersisa ini.
Gunalah “pinjaman” ini sebaiknya..
Kelak nanti akan ditanya kepada kita

Tentang umur ini dihabiskan untuk apa,
masa mudanya dihabiskan untuk apa,
hartanya dari mana di dapatkan dan dibelanjakan untuk apa,
dan sudahkah beramal terhadap ilmu yang telah dia ketahui.” (HR. At Tirmidzi no. 2340)

Kerana pinjaman ini dipertanggungjawaban,
aku memilih jalan untuk sendiri.
Dan aku yakin ini juga tarbiyyah dari Illahi..
Cubalah engkau melihat dengan mata hati.
Dan Engkau akn kuat d perjalann ini.
Dari Allah kita datang..
Dan kepada Allah kita kembali (Quran 2:156)


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan feedback anda kat sini.. thank you ^_^

Ya Allah ampunilah aku & saudaraku & masukkanlah kami ke dalam rahmatMu..

action!!

Click to play this Smilebox scrapbook
Create your own scrapbook - Powered by Smilebox
This free digital scrapbook created with Smilebox

Just share

Share |

Jika Allah selalu bersamamu dihatimu, tak siapa dan apa-apa yang patut digusarkan.

Related Posts with Thumbnails